2015.11.16 20:35 / news / czytano 5277 / opinie 0
"O dziełach Bacha powiem tylko tyle: słuchaj, graj, kochaj, czcij - i trzymaj gębę na kłódkę” - to słowa Alberta Einsteina fizyka noblisty, zapytanego o muzykę Bacha.
"Trzymać gęby na kłódkę" nie mogę, ponieważ koncert w wykonaniu Szczawnickiego Chóru Kameralnego oraz Orkiestry barokowej Musica Florea Praha zaczarował atmosferę piątkowego wieczoru.
Ta muzyczna opowieść w kolejności roku liturgicznego przygotowywana została z okazji przypadającej w tym roku 330 rocznicy urodzin geniusza Jana Sebastiana Bacha w ramach Festiwalu Jubilaei Cantus. Artyści ze Szczawnicy i Pragi koncertowali w foyer szczawnickiego Dworku Gościnnego a dzień później w Bazylice p.w. św. Małgorzaty w Nowym Sączu.
Sala w Szczawnicy wypełniła się po brzegi melomanami jego muzyki, a na ich twarzach widać było radość słuchania. To całkiem zrozumiałe, ponieważ muzyka Bacha jest fenomenem, inspirującym ludzi na całym świecie już od ponad 300 lat.
- Bach jest uniwersalnym kompozytorem, którego gra się na całym świecie, a z jego muzyką identyfikują się ludzie różnych ras i religii mimo tego, że pisał muzykę tak bardzo na użytek liturgii luterańskiej. Dzisiaj wybraliśmy dla Państwa wspaniałą muzykę pośród bachowskich kantat, którą ułożyliśmy w kolejności roku liturgicznego - mówiła Agnieszka Żarska dyrygent podczas piątkowego wieczoru.
Na początek usłyszeliśmy adwentowe Nun komm, der Heiden Heiland (Teraz nadchodzi pogan zbawienie), później były chorały z Oratorium Bożonarodzeniowego, utwory wielkopostne m.in. O wielka miłości! i Oratoria Wielkanocne.
Ilość i jakość muzyki, którą Bach nam pozostawił - zdumiewa. Biorąc pod uwagę chociażby kantaty, których do dziś zachowało się ponad 200, a każda z nich to minimum 20 minut świetnej muzyki, trudno wprost uwierzyć, że jeden człowiek zdolny był wykreować tak niesamowity muzyczny kosmos. Warto podkreślić, w jakich warunkach Bach tworzył. Będąc w Lipsku i pełniąc funkcję kantora w kościele św. Tomasza miał obowiązek co tydzień skomponować nową kantatę, tak aby wykonać dzieło podczas niedzielnego nabożeństwa. Państwo Bachowie mieszkali w służbowym mieszkaniu, sąsiadującym bezpośrednio z pomieszczeniami szkoły parafialnej, wychowując gromadkę swoich dzieci. Wydaje się, że warunki do tworzenia były delikatnie mówiąc trudne. Codzienne życie ówczesnych ludzi wyglądało zupełnie inaczej niż dziś, kiedy towarzyszy nam komfort i nie musimy walczyć o niezbędne dla normalnego funkcjonowania kwestie. Ludzie, żyjący w XVIII w. nieporównywalnie częściej musieli mierzyć się ze śmiercią najbliższych, a szczególnie dzieci. Bach był sierotą od 9. roku życia, a później jako ojciec sam pochował kilkoro własnych dzieci.
W jaki sposób w tych okolicznościach udało mu się tworzyć tak wysokiej jakości muzykę pozostanie pewnie tajemnicą. Jego muzyka porusza, uskrzydla i podnosi na duchu jak żadna inna.
Organizatorem projektu jest Szczawnicki Chór Kameralny, partnerem Fundacja Andrzeja Mańkowskiego-Szczawnica oraz Grupa Thermaleo & Uzdrowisko Szczawnica S.A. Projekt został zrealizowany dzięki finansowemu wsparciu Województwa Małopolskiego oraz ZEW Niedzica S.A.
Przed publicznością wystąpili artyści w składzie: Ewa Leszczyńska - sopran, Hasan El Dunia – tenor, Szczawnicki Chór Kameralny, Orkiestra barokowa Musica Florea Praha – kierownik Marek Stryncl i Agnieszka Żarska - dyrygent, słowo o muzyce.
Autor: mw
Zdjęcia: Magdalena Wojtarowicz