Zdjęcia: Jan Zych
20 grudnia w Politechnice Krakowskiej im. Tadeusza KoÅ›ciuszki odbyÅ‚o siÄ™ spotkanie z inicjatywy Rektora Politechniki Prof. dr hab. inż. Kazimierza Furtaka, które dotyczyÅ‚o przygotowanej w latach 2000-2003 koncepcji kolejki Å‚Ä…czÄ…cej PiwnicznÄ… i SzczawnicÄ™.
W spotkaniu oprócz twórców koncepcji wziÄ™li udziaÅ‚ przedstawiciele SamorzÄ…dów z Piwnicznej i Szczawnicy, osoby reprezentujÄ…ce ZarzÄ…d PKD oraz ZarzÄ…d Thyssen-Krupp Polska.
W imieniu Miasta i Gminy Szczawnica oprócz Burmistrza Grzegorza Niezgody w spotkaniu wziÄ™li udziaÅ‚: PrzewodniczÄ…cy Rady Miejskiej Kazimierz Zachwieja, PrzewodniczÄ…cy Komisji Rozwoju Gospodarczego Spraw Komunalnych i Rolnictwa Waldemar Wiercioch oraz Radny Miasta Marian Dziedzina Wiwer.
Powrót do koncepcji wynika z pojawienia siÄ™ możliwoÅ›ci pozyskania Å›rodków na realizacjÄ™ planów w nowej perspektywie finansowej 2014-2020, poprzez inwestycje oparte na wykorzystaniu wiedzy i ekologicznych źródeÅ‚ energii. Przedstawiciel uczelni przekazaÅ‚ również możliwy montaż finansowy z wykorzystaniem Å›rodków kredytowych na realizacjÄ™ inwestycji.
Politechnika Krakowska zamierza kontynuować opracowywanie dokumentów technicznych. Planowana kolejka bÄ™dzie peÅ‚nić funkcje rozwojowe i komunikacyjne, jej zadaniem bÄ™dzie zapewnienie możliwoÅ›ci poznawania górskiego krajobrazu, poprawienie atrakcyjnoÅ›ci turystycznej obszaru oraz skrócenie powiÄ…zania komunikacyjnego pomiÄ™dzy PiwnicznÄ… a SzczawnicÄ…. OdlegÅ‚ość w linii prostej miÄ™dzy tymi miejscowoÅ›ciami wynosi 17 km, natomiast obecnie najkrótsza droga, która prowadzi przez Stary SÄ…cz ma dÅ‚ugość przejazdu ok. 60 km. KolejnÄ… funkcjÄ…, jakÄ… bÄ™dzie speÅ‚niać planowana inwestycja jest integracja systemu transportowego realizowana poprzez powiÄ…zania lokalne tj. z dworcem autobusowym w Szczawnicy, z parkingami (Szczawnica nad Dunajcem, Kosarzyska, Sucha Dolina), ze Å›cieżkami rowerowymi (w kierunku SÅ‚owacji), z wyciÄ…gami krzeseÅ‚kowymi (Palenica, Jaworki, Sucha Dolina) oraz z planowanÄ… windÄ… Å‚Ä…czÄ…cÄ… przystanek PKP z rynkiem w Piwnicznej.
Planowana dÅ‚ugość trasy wynosi 23 km natomiast szerokość toru równa siÄ™ ok 1000 mm. Na trasie zaplanowano 18 przystanków a wymiary peronów bÄ™dÄ… miaÅ‚y 30 m dÅ‚ugoÅ›ci i 3 m szerokoÅ›ci. Kolejka, jako Å›rodek przewozowy bÄ™dzie posiadaÅ‚a napÄ™d spalinowy, preferowany na gaz ziemny. Maksymalna prÄ™dkość eksploatacyjna, jakÄ… bÄ™dzie osiÄ…gać równa siÄ™ 60 km/h. Przybliżona dÅ‚ugość kolejki - 16 m, szerokość - 2, 40 m. Pojazd bÄ™dzie posiadaÅ‚ 70 miejsc, w tym 35 siedzÄ…cych.
Spodziewane efekty projektu to wykazanie pozytywnej roli sprawnego i atrakcyjnego powiÄ…zania transportowego w integracji miejscowoÅ›ci turystyczno – wczasowo – uzdrowiskowych.
Jako mieszkaÅ„cy Szczawnicy jesteÅ›my w dalszym ciÄ…gu zainteresowani powstaniem jedynej w swoim rodzaju atrakcji turystycznej. Szkoda, że w okresie ostatnich dziesiÄ™ciu lat ten temat nie miaÅ‚ szans zaistnienia. Zaangażowanie Politechniki oraz PKP znacznie upraszcza wszystkie procedury zwiÄ…zane z uwarunkowaniami Å›rodowiskowymi i technicznymi. Zważywszy na polskÄ… rzeczywistość prawnÄ… temat ten jest bardzo trudny do przeprowadzenia, na dzieÅ„ dzisiejszy wrÄ™cz irracjonalny, ale spróbujemy nadać sprawie nowy impuls - powiedziaÅ‚ Burmistrz Miasta i Gminy Szczawnica Grzegorz Niezgoda.
reklama
reklama