W sprawie MOK-u burmistrz i dyrektor jednym głosem

Fot. Magdalena Wojtarowicz 2015.10.07 16:37 / news / czytano 3685 / opinie 0

Zarówno Grzegorz Niezgoda burmistrz Szczawnicy jak i Piotr Gąsienica dyrektor MOK są pewni, że Miejski Ośrodek Kultury w Szczawnicy utrzyma dotychczasowy poziom pracy, chociaż po nowym roku rozpocznie działalność w nowym miejscu i z połową załogi.

Podczas poniedziaÅ‚kowego posiedzenia komisji edukacji i spraw spoÅ‚ecznych plany reorganizacji placówki kultury tylko siÄ™ potwierdziÅ‚y. Burmistrz decyzji nie zmieni, najprawdopodobniej od 1. stycznia 2016 roku siedziba placówki znajdowaÅ‚a bÄ™dzie siÄ™ w budynku urzÄ™du miasta i oprócz dyrektora w MOK zatrudnione bÄ™dÄ… trzy osoby. 

Jacek ÅšliwiÅ„ski przewodniczÄ…cy komisji przedstawiÅ‚ krótko historiÄ™ doposażenia w ostatnich latach placówki, przeczytaÅ‚ też pisma skierowane do komisji wyrażajÄ…ce sprzeciw wobec planów redukcji liczby pracowników oraz zmiany siedziby, a podpisane przez mieszkaÅ„ców i czÅ‚onków instytucji współpracujÄ…cych z MOK.  

Następnie zapytał burmistrza oraz dyrektora ośrodka, czy planowane zmiany wpłyną w ich ocenie na rozwój kultury w mieście i dotychczasową ilość imprez. Pytał też o oszczędności z tytułu planowanej zmiany. Burmistrz Niezgoda twierdzi, że potrzeba zmian omawiana była od dłuższego czasu, szczególnie w aspekcie rosnących kosztów bieżących utrzymania MOK. - W momencie kiedy zostałem burmistrzem Szczawnicy koszty wydatków na kulturę były na poziomie 185 tys. złotych, w zeszłym roku 466 tys. złotych, a do końca tego roku na działalność ośrodka musimy dołożyć jeszcze 50 tysięcy - tłumaczył burmistrz. Więcej na temat planów zmian, o których w poniedziałek mówił Grzegorz Niezgoda, pisaliśmy we wcześniejszym materiale - TUTAJ.

Burmistrz zaznaczył, że dzięki przeniesieniu MOK do urzędu miasta pojawią się oszczędności jak chociażby te ponoszone z tytułu opłat za energię ( ok. 7 tys. zł.), z tytułu opłat za ogrzewanie (ok. 15 tys. zł). Wchodzące od 1. stycznia nowe przepisy dotyczące prowadzenia księgowości i spraw kadrowych pozwolą na prowadzenie tych spraw przez pracowników urzędu. To ułatwienie, zdaniem burmistrza, pozwoli osobie zajmującej się kadrami i księgowością w MOK, na większe zaangażowanie się przy organizacji imprez. - Sprawa MOK-u obrosła mitami i plotkami, dlatego ta reorganizacja jest niezrozumiała. Mitem jest, że chcemy sprzedać budynek z dotychczasową siedzibą MOK, nie mamy zamiaru sprzedawać też jakiegokolwiek sprzętu i sceny. Mam nadzieję, że reorganizacja nie wpłynie na to jak kultura w Szczawnicy będzie postrzegana, na to jak MOK będzie mógł pomagać instytucjom spoza urzędu czy stowarzyszeniom, natomiast pozwoli nam na to, by więcej środków wydatkować na organizację imprez kulturalnych, czy na tak zwane usługi obce związane z organizacją tych imprez - twierdzi Niezgoda.

 - Nie mam poczucia, że coÅ› naprawiamy. A jeżeli tak jest to by to oznaczaÅ‚o, że moja rola tutaj siÄ™ skoÅ„czyÅ‚a. Parametry finansowe rzÄ…dzÄ… Å›wiatem i ekonomia jest na pierwszym miejscu. ChcÄ™ powiedzieć, że rzeczywiÅ›cie tak jest i nie mogÄ™ temu zaprzeczyć, że w budżecie biorÄ…c pod uwagÄ™ parametry ekonomiczne, koszty utrzymania, koszty administracyjne sÄ… duże - mówiÅ‚ Piotr GÄ…sienica dyrektor MOK i zaapelowaÅ‚, by pozwolono mu z burmistrzem dopracować restrukturyzacjÄ™, bo na wiele pytaÅ„ nie zna odpowiedzi. - BÄ™dÄ™ robiÅ‚ wszystko, by Miejski OÅ›rodek Kultury nadal prawidÅ‚owo pracowaÅ‚, speÅ‚niaÅ‚ oczekiwania mieszkaÅ„ców i organizowaÅ‚ imprezy. Jeżeli nie bÄ™dÄ™ potrafiÅ‚ tego zrobić to proszÄ™ mi wierzyć, że to bÄ™dzie ten dzieÅ„ w którym stÄ…d odejdÄ™, takie jest moje stanowisko(...). Ludzi zawsze szkoda, wypracowuje siÄ™ ich w kulturze ciężkÄ… pracÄ…, poszukiwaniami i to jest coÅ› co boli, ale niestety nie wyÅ‚amujemy otwartych drzwi, inne oÅ›rodki kultury poszÅ‚y już tÄ… drogÄ™, odchodzÄ… od kosztów administracyjnych i szukajÄ… innych rozwiÄ…zaÅ„, nie jesteÅ›my pierwsi - podkreÅ›laÅ‚ GÄ…sienica i deklarowaÅ‚, że bÄ™dzie kontynuowaÅ‚ dotychczasowÄ… współpracÄ™ z instytucjami, zespoÅ‚ami, stowarzyszeniami  i ludźmi kultury a imprezy nie zubożejÄ….

Obecny na posiedzeniu komisji Wieńczysław Kołodziejski - pomysłodawca i założyciel jaworczańskej Muzycznej Owczarni, zarzucił autorom reorganizacji, że wszystko sprowadzają do spraw ekonomii. - Jedno budzi mój niepokój, że zarówno burmistrz jak i dyrektor całą sprawę sprowadzacie do ekonomii. Pamiętajcie panowie o tym, że nie da się wszystkiego przeliczyć na netto i brutto, placówki kulturalne nie są zakładami produkcyjnymi lecz placówkami szczególnego rodzaju. One w rozliczeniu rocznym mogą przynosić deficyt, ale popatrzcie jaki zysk przynoszą globalnie - wyliczał Kołodziejski.

Burmistrz bronił swojego stanowiska tym, że nigdy nie zakładał zysków z jakiejkolwiek imprezy kulturalnej, a działalność bieżąca MOK i wydatki które z roku na rok są większe, nie spowodowały tego, że za jakiś czas ośrodek będzie tylko miejscem spotkań bez możliwości organizacji imprez. - Ocenicie Państwo za jakiś czas efekty reorganizacji, wtedy wypowiecie się czy ta zmiana była korzystna czy niekorzystna - mówił włodarz Szczawnicy.

Obecnie w MOK-u zatrudnionych jest sześć osób, do teraz jeden pracownik został zwolniony z powodów ekonomicznych zakładu, jeden sam złożył wypowiedzenie. Dwóch pracowników kina najprawdopodobniej straci pracę 1. stycznia, kiedy kino zostanie przekazane w dzierżawę innemu podmiotowi. Dyrektor w nowym roku rozpocznie pracę z trzema pracownicami.

- Osoby, które zostaną pracować w MOK-u będą zwolnione w swoim zakresie czynności np. z księgowości, a ja będę im mógł dopisać inne czynności związane z pracą w MOK-u. Przeprofilowanie i ucieczka od kosztów administracyjnych wcale nie oznacza, że ja i moje trzy panie będziemy nosić sprzęt przy organizacji imprez. Będą umowy zlecenie na okres imprezy, daje to oszczędności. W Polsce dużo wiejskich, gminnych i miejskich ośrodków kultury ucieka od zetatyzowania stanowisk na rzecz posiłkowania się ludźmi z zewnątrz - tłumaczy dyrektor MOK i na obecnym etapie nie chce oceniać przygotowanej reorganizacji. - Sama siedziba "tam" czy "tutaj" (w urzędzie miasta - przy.red.) nie polepszy ani nie pogorszy mojej sytuacji. Siedem lat jestem "tam" i z nostalgią się stamtąd przeprowadzam - reasumuje Gąsienica.





Autor: mw
Zdjęcia: Magdalena Wojtarowicz
Dodaj do:


reklama

reklama

Nasi Partnerzy
Gmina Ochotnica Dolna Zwi¹zek Podhalan w Polsce Miejski OÅ›rodek Kultury w Szczawnicy Moutain Touch Poxitel
Polecane serwisy turystyczne
Pieniny Szczawnica Czorsztyn
Misja Pienińskiego Portalu Informacyjnego Pieninyinfo.pl;
Wspieranie turystyki, biznesu, edukacji, przedsięwzięć o charakterze sportowym, kulturalnym, prospołecznym, proekologicznym oraz podnoszenie poziomu i jakości wewnętrznej współpracy społeczności Pienin i najbliższych okolic.

Copyright © MAPI
Korzystanie ze strony oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, niektóre mogą być już zapisane w przeglądarce. Więcej informacji można znaleźć w polityce plików cookie.X zamknij