2020.07.06 16:06 / news / czytano 3929 / opinie 0
Budowa północnej obwodnicy Krościenka, od południa drogi lokalnej wraz z mostem w kierunku Szczawnicy, drogi ze Szczawnicy do Jazowska i z Jaworek do Piwnicznej to niektóre z inwestycji drogowych, które planowane są do zrealizowania do 2030 roku w regionie Pienin. Łącznie na liście jest 17 pozycji.
Obecna infrastruktura komunikacyjna w Pieninach wymaga zmian, które mają zlikwidować trudności komunikacyjne w rejonie Krościenka oraz Szczawnicy. W piątek w Urzędzie Gminy w Krościenku zaprezentowano studium lokalizacyjno-funkcjonalno-ruchowe, obejmujące analizę układu drogowego w Pieninach.
W spotkaniu uczestniczył marszałek Województwa Małopolskiego Witold Kozłowski, posłowie na Sejm: Anna Paluch i Patryk Wicher, senator Jan Hamerski, Jan Dyda - wójt Gminy Krościenko nad Dunajcem, Grzegorz Niezgoda burmistrz Szczawnicy, Tadeusz Królczyk wójt Ochotnicy oraz Robert Górecki - zastępca dyrektora ds. inwestycji w Zarządzie Dróg Wojewódzkich w Krakowie a także kierownik Rejonu Dróg Wojewódzkich w Nowym Sączu - Janusz Klag.
- Pieniny są jednym z najczęściej odwiedzanych przez turystów części Małopolski. To piękny i atrakcyjny obszar, ze zróżnicowanymi i cennymi przyrodniczo miejscami. Przedstawiamy koncepcję i program działań inwestycyjno-organizacyjnych, zmierzających do usprawnienia komunikacji w regionie - mówił marszałek Kozłowski.
Studium zostało obszernie przedstawione przez przedstawiciela firmy projektowej Altrans. Zlecone zostało firmie w kwietniu 2019 roku. Obejmuje ono w pierwszym etapie analizę układu drogowego w obszarze wyznaczonym głównymi osiami transportowymi: drogami krajowymi DK 49 i DK 87, drogami wojewódzkimi DW 969, 968 oraz drogami powiatowymi w otoczeniu. Jak podkreślali uczestnicy spotkania, studium jest ważnym dokumentem dla społeczności lokalnej, ale i turystów, którzy tak licznie odwiedzają Pieniny. Z przeprowadzonych pomiarów ruchu wynika, że ruch turystyczny w Pieninach jest dwukrotnie większy niż ruch gospodarczy szczególnie w weekendy (około 110 tysięcy pojazdów w ciągu 12 godzin).
Drugi etap studium to wstępne koncepcje rozwiązań, przede wszystkim program i przebieg inwestycji nowych odcinków dróg analizę kosztów. Wzmożony ruch w Pieninach, czas wyjazdu ze Szczawnicy wymaga modernizacji.
W Krościenku planowane jest kilka wariantów rozwiązań. Pierwszy z nich to budowa północnej obwodnicy Krościenka w rozwiązaniu budowy dróg lub tuneli o długości około 2 km. Koszt tej inwestycji w wariancie drogowym - 91 mln złotych, natomiast tunelowym - 431 mln złotych. Inwestycja realizowana miałaby być przez ZDW w Krakowie.
Wariant 1
Wariant 2 - Tunelowy
Ponadto w Krościenku miałaby powstać nowa droga po południowej stronie miejscowości z mostem w kierunku Szczawnicy i przebudową ulicy św. Kingi, Grotowskiego i Trzy Korony. To zadanie zrealizować ma Gmina Krościenko n.D przy szacunkowych kosztach 47 mln złotych.
Kolejny zaproponowany element to budowa drogi Szczawnica - Jazowsko i Szczawnica Piwniczna z rozbudową drogi gminnej w kierunku Kunie, Obidzy do Jazowska oraz gminna droga na odcinku Biała Woda, Przełęcz Gromadzka (Beskid Sądecki) do Suchej Doliny i dalej do Piwnicznej. Te inwestycje do realizacji zaplanowane są przez ZDP w Nowym Targu i ZDP w Nowym Sączu na kwotę ponad 250 mln złotych.
Dla poprawy ruchu turystycznego w rejonie ulicy Kras w Krościenku do ulicy Pienińskiej w Szczawnicy budowa kładki przez Dunajec wraz z trasą rowerową wzdłuż ulicy Kras o łącznej długości 2,2 km. Druga kładka na Dunajcu miałaby znaleźć swoją lokalizację od ulicy św. Kingi do ulicy Kozłeczyzna wraz z dojazdami rowerowymi i pieszymi. Obie kładki to wydatek rzędu 15 mln złotych z budżetu Krościenka (obie) i Szczawnicy (jedna).
Rowerzyści do 2023 roku mieliby także możliwość pokonania trasy ze Szczawnicy do Piwnicznej przez Jaworki i Przełęcz Gromadzką, która połączyłaby Velo Dunajec z Velo Natura.
A co dla Gminy Czorsztyn? Ze studium wynika, że w Czorsztynie rozbudowana mogłaby zostać ulica Wielkie Pole w perspektywie do 2023 roku. Trasa piesza widokowa to wydatek w kwocie 7,6 mln złotych. Inwestycja do realizacji z budżetu Gminy Czorsztyn i ZDP w Nowym Targu.
Autor: mw
Zdjęcia: Magdalena Wojtarowicz