I Grupa pytań: O sobie
1. Dlaczego udało się Panu przejść do II tury wyborów? Co Pańskim zdaniem zadecydowało o tak dużym poparciu mieszkańców?
- 33,85 % i 1011 głosów to bardzo dużo jak na pierwszą turę wyborów, w której uczestniczyło 4 kandydatów na Burmistrza Miasta i Gminy Szczawnica. Serdecznie Dziękuję wszystkim i mam nadzieję, że o decyzji tych osób zdecydowała pewność działania i zaufanie do mojej osoby wynikające z dotychczasowych rezultatów i efektów zmian w ostatnich latach jakie z pewnością były udziałem Szczawnicy.
2. Niezwykle ważnym elementem w pracy burmistrza jest komunikacja z mieszkańcami. Czy obecny sposób komunikacji z mieszkańcami jest wystarczający?
- Dotychczasowe formy komunikacji z mieszkańcami przez media społecznościowe, spotkania i inne formy bezpośredniego kontaktu nie są wystarczające. Aby pokazać ogrom i rozpiętość zagadnień związanych z samorządem wprowadziłem w kampanii wyborczej kolejną formę komunikacji LiveChat. Starałem się w przystępny sposób, ale szczegółowo przybliżać jak najwięcej zagadnień i odnosić się do pytań mieszkańców. Ta formuła się sprawdziła i deklaruję, że jeżeli mieszkańcy mi zaufają i będę pełnił funkcję Burmistrza, to tego typu spotkania będę również kontynuował.
3. Styl zarządzania jest zależny od cech osobowościowych, ale również od przyjętych priorytetów - realizacja zadań czy dobre relacje międzyludzkie? Proszę w kilku zdaniach zadeklarować w jakim stylu będzie sprawował Pan funkcję burmistrza.
- Trzeba dbać o relacje międzyludzkie a w przypadku osoby publicznej jest to szczególnie trudne. W sytuacjach związanych z rozstrzyganiem sporów, szukaniem rozwiązań w tematach gdzie nie ma tzw. „złotego środka” najważniejsze jest, aby realizować swoją funkcję również zgodnie z własnym sumieniem. Przekazywać prawdę bez względu na wpływ w konsekwencji również na wspomniane relacje międzyludzkie. Staram się rozwiązywać sporne sytuacje z korzyścią dla mieszkańców. Przepisy prawa nie zawsze pozwalają na bezkonfliktowe rozwiązywanie problemów, co ma duże znaczenie dla relacji.
4. Jak Pan przekona do siebie swoich przeciwników? Dlaczego powinni oddać na Pana głos?
- Przeciwników trudno przekonać, bo trzeba tak naprawdę znać szczegóły przyczyn z powodu których zostali przeciwnikami, a przy takiej ilości spraw, problemów i decyzji często nawet nie wiadomo z czego wynika, że dana osoba jest przeciwna. Każdy tego typu przypadek wymaga indywidualnego podejścia i bezpośrednich rozmów wyjaśniających z czego taka postawa może wynikać na co jestem zawsze otwarty i nie unikam trudnych tematów. Zachęcam w takich przypadkach do rozmowy. Ważnym jest przekonać jak najwięcej mieszkańców do swoich pomysłów. Zachęcić tych, którzy nie uczestniczyli w I turze do udziału w wyborach, a mieszkańców którzy oddali swój głos na innego kandydata, o oddanie głosu akurat na Grzegorza Niezgodę.
II Grupa pytań: Inwestycje, kierunki rozwoju
1. W przypadku wygrania przez Pana II tury wyborów i objęcia stanowiska burmistrza miasta, jakie dwa najważniejsze zadania, według Pana, należy niezwłocznie rozpocząć?
– Jeżeli mieszkańcy zaufają mi ponownie to najważniejszym, w pierwszej kolejności, jest odzyskanie kontroli nad harmonogramem, stopniem zaawansowania inwestycji będących w trakcie – a w 2024 roku to ponad 30 mln złotych na projekty, stopniem zaawansowania ocen wniosków już złożonych i możliwości, które się w ostatnim okresie pojawiły. A drugą sprawą jest analiza programów wyborczych poszczególnych komitetów wyborczych, które znalazły się w nowej Radzie Miasta i szukanie wspólnego „mianownika” dla współpracy w kolejnych latach.
2. Co Pana zdaniem zostało zrealizowane w mijającej kadencji, a okazało się pomysłem „nietrafionym”?
– Wiele projektów zostało zrealizowanych, a ich indywidualna ocena przez mieszkańców jest subiektywna i nie ma inwestycji którą mógłbym jednoznacznie wskazać. Zdarzają się realizacje, które wymagają korekty, wygospodarowania dodatkowych środków finansowych, aby inwestycja w większym stopniu niż wcześniej planowany spełniała oczekiwania. Projekty te można sklasyfikować jako „korygowane” ale nie „nietrafione”.
3. Jaką inwestycję/decyzję wskaże Pan jako dobrą/najlepszą dla miasta w ostatnich latach?
– Jeżeli mamy na myśli dłuższą perspektywę to Promenadę spacerową Nad Grajcarkiem, a jeżeli mówimy o ostatniej kadencji to przygotowanie dokumentacji ośrodka zdrowia umożliwiające złożenie wniosku w 2023 roku do rządowego programu Polski Ład i uzyskanie dofinansowania w wysokości 11 mln złotych na ten długo oczekiwany obiekt.
4. Proszę o wskazanie trzech najważniejszych Pana zdaniem problemów gminy
– 1. trudna sytuacja Przedsiębiorstwa Uzdrowisko SA i jego kondycja finansowa, 2. Rozwój infrastruktury rekreacyjno – sportowej pozwalającej konkurować z podobnymi miejscowościami w okresie zimowym, 3. Rozwiązania komunikacyjne związane z parkingiem w centrum Szczawnicy i samym wyjazdem ze Szczawnicy w kierunku Krościenka.
5. Samorząd może starać się o dotacje celowe m. in. z funduszy Unii Europejskiej. Na realizację jakich, kluczowych dla rozwoju Pana gminy inwestycji, należy Pana zdaniem pozyskiwać środki unijne?
– Posiadamy projekty w trakcie oceny – wieże widokowe, remont budynku OSP. Dokumentacje dla kolejnych możliwych do złożenia projektów w ramach MRPO są zlecone do projektowania – Park Górny, deptak na ulicy Jana Wiktora, ulica Sopotnicka. W obecnej kampanii wyborczej były podnoszone kolejne pomysły związane przede wszystkim z turystyką i dalszą rewitalizacją przestrzeni publicznych. Dopiero po dalszym uszczegółowieniu KPO będzie można określić realne szanse dla poszczególnych zamierzeń.
III Grupa pytań: Kultura, społeczeństwo, zdrowie
1. Jaki ma Pan plan na zatrzymanie młodych ludzi w Szczawnicy?
- Główną gałęzią gospodarki w Szczawnicy jest turystyka i wypoczynek naszych gości. Myślę, że dalszy rozwój oferty z tym związany sprawia, że wielu młodych ludzi postanawia zostać jak i wrócić do Szczawnicy. Jest ona również zapleczem pracy dla osób z pobliskich miejscowości. Rozwój turystyki jest i będzie związany z miejscami pracy dla młodych ludzi. Oczywiście tego typu miejscowości nie mają możliwości stworzenia miejsc pracy dla wielu zawodów (przemysł, wytwórstwo itp.) Branża turystyczna i uzdrowiskowa powinna gwarantować wzrost zatrudnienie i warunków pracy w Szczawnicy. Jest to wyzwanie nie tylko dla samorządów, ale również dla wszystkich podmiotów działających na terenie Pienin.
2. Czy chciałby Pan w jakiś sposób zmienić formę prowadzenia i organizowania wydarzeń kulturalno-rozrywkowych w mieście? Czego ewentualnie brakuje? Co należy poprawić?
- Myślę, że obecnie jesteśmy liderem wśród otaczających nas miejscowości jeśli chodzi o ofertę kulturalno – rozrywkową. Cały czas pracujemy nad jej rozwojem. Organizujemy coraz więcej zajęć, warsztatów skierowanych do mieszkańców naszego regionu. Wspieramy rozwój dzieci i młodzieży poprzez realizację zajęć muzycznych, tanecznych, kulturalnych, manualnych prowadzonych przez miejscowych Twórców, Artystów i Pedagogów. Rozwijamy imprezy już istniejące od lat, takie jak Redyk Letni, Redyk Jesienny, Dni Przyjaźni Polsko-Węgierskiej. Pracujemy nad nowymi wydarzeniami, na które pozyskujemy środki z zewnątrz, aby mogły być realizowane na większą skalę. W tym roku pojawiła się nowa impreza sportowa Zimowy Janosik, która została bardzo pozytywnie odebrana przez turystów jak również mieszkańców. Kolejnym nowym wydarzeniem będzie Pieniny Etno Festiwal, który zostanie zrealizowany przez Centrum Kultury, Sportu i Promocji w Szczawnicy przy ścisłej współpracy ze Stowarzyszenia Razem dla Pienin. To wydarzenie chcemy z czasem rozwijać tak, aby z stało się dużą imprezą kulturalną na miarę Redyku Jesiennego w Szczawnicy. Zacieśnienie współpracy z Dworkiem Gościnnym, miejscem gwarantującym możliwość realizacji dużych wydarzeń już nastąpiło. Majówkę w tym roku również zrealizujemy wraz z Dworkiem Gościnnym. Rozwój tej współpracy i porozumienie pozwala realizować obecnie większą liczbę wydarzeń kulturalnych w tym wyjątkowym miejscu. Ciągły rozwój oferty zajęć dodatkowych kierowanych do mieszkańców, np. kolejne nowe inicjatywy zajęć sportowych na Orliku. W okresie wakacyjnym planujemy zintensyfikować działania skierowane do dzieci i młodzieży, aby w okresie wypoczynku mogły spędzać czas aktywnie ze swoimi rówieśnikami. Wiele nowych inicjatyw CKSiP już zostało wdrożonych lub będzie, ale cały czas liczymy na nowe pomysły różnych środowisk, podkreślając współpracę i wsparcie z naszej strony.
3. Czy społeczeństwo zamieszkujące Szczawnicę ma według Pana tzw. „równe szanse” w dostępie m.in. do edukacji, usług medycznych?
– Sytuacja w tym zakresie powinna się znacznie poprawić w najbliższych latach. Jest to związane z inwestycjami w trakcie – ośrodkiem zdrowia, szkołą podstawową w Szlachtowej, czy z salą gimnastyczną przy tej szkole. Po realizacji tych projektów będzie można powiedzieć o „wyrównaniu szans”. Kolejnymi wyzwaniami w tym zakresie jest Miejskie Przedszkole Publiczne w nowej lokalizacji i projekt hali sportowej przy Szkole Podstawowej nr 2 w Szczawnicy.
IV Grupa pytań: Turystyka
1. Ulubione miejsce w Szczawnicy?
- Wiele miejsc w Szczawnicy jest urokliwych, ale zdecydowanie gdybym miał wymienić jedno – Droga Pienińska do Czerwonego Klasztoru o poranku, gdy nie ma jeszcze zbyt wielkiego ruchu turystycznego.
2. Jakie Pana zdaniem można podjąć działania w celu promocji miasta?
- Na pewno rozwój istniejących i wsparcie nowych inicjatyw jest doskonałą promocja miasta. W zeszłym roku zaczęliśmy współpracę z mediami o zasięgu ogólnopolskim, nagrywaliśmy materiał reklamowy z TVP3, TVN, planujemy kontynuować te działania. Szczawnica zyskuje na popularności i podczas realizowanych wydarzeń pojawiają się coraz chętniej media, które promują naszą miejscowość. Ciągle pracujemy nad strategią promocji w social mediach, chcemy wyasygnować specjalny budżet przeznaczony na promocję Miasta i Gminy Szczawnica w realizację różnorodnych działań. Aktualnie zrealizowaliśmy Folder promocyjny, który będzie dystrybuowany podczas wydarzeń kulturalnych oraz sportowych, a także podczas udziału w Targach Turystycznych. Folder planujemy przetłumaczyć na język angielski i wydrukować go w wersji obcojęzycznej. Kolejne filmy promocyjne będą udostępniane w social mediach.
3. Znaczna część mieszkańców utrzymuje się z działalności turystycznej. Jakie działania powinny Pana zdaniem podjąć władze miasta, aby wspierać te osoby?
– Rozbudowa infrastruktury rekreacyjno – turystycznej jest również z udziałem mieszkańców prowadzących działalność gospodarczą. Dzięki ich aktywności i poszerzaniu przez nich swojej działalności również samorząd może sobie pozwolić na kolejne inwestycje. Kluczowe projekty miasta spowodowały też powstanie nowych inicjatyw prywatnych, dzisiaj doskonale prosperujących. Rozwój „nakręca koniunkturę” i jest z udziałem nas wszystkich, a z drugiej strony poprawia warunki działalności gospodarczej.
4. Jakie skuteczne zmiany należy wprowadzić w aspekcie drogi dojazdowej „do i ze” Szczawnicy?
– Po wprowadzonych zmianach w ostatnich latach przez Zarząd Dróg Wojewódzkich według tej instytucji w tym zakresie z pewnością trudnym zagadnieniem jest doprowadzenie do rozwiązania o które samorząd Miasta i Gminy Szczawnica upomina się od lat. Skuteczność tej propozycji jest potwierdzona przeprowadzonymi badaniami – wykonanie prawoskrętu na kierunku do Nowego Sącza na odcinku przynajmniej 100 mb. W zaistniałej obecnej sytuacji poprawa wyjazdu ze Szczawnicy w kierunku Krościenka, to jedynie system informacji na terenie miasta z aktualnym czasem wyjazdu.
V Grupa pytań: Inne
1. Dlaczego Pana zdaniem nie udało się doprowadzić do debaty przed pierwszą turą wyborów?
– Ponieważ pozostałe Komitety, które zdecydowały się wystawić kandydata na Burmistrza Miasta i Gminy Szczawnica nie wykazały się jakimkolwiek zainteresowaniem wspólną organizacją debaty między swoimi kandydatami.
2. Za co mógłby Pan pochwalić swojego kontrkandydata?
– Z pewnością determinacja jaką wykazuje aby zostać Burmistrzem jest zastanawiająca, ale nie wiem czy jest to powód do pochwał.
3. Przed Panem (być może) 5-letnia kadencja. Jak będzie wyglądało miasto za lat pięć ?
– Proces zmian naszych miejscowości jest procesem ciągłym, a pytanie tego typu jest zawsze zadawane przy okazji poszczególnych kampanii wyborczych. Nie jesteśmy w stanie przewidzieć z jakimi wyzwaniami będziemy mieli do czynienia. Jest kilka kierunków które mogą znacznie zmienić Szczawnicę - zagospodarowanie Jarmuty czy odzyskanie przez Uzdrowisko chociażby części dawnego blasku. To są przykłady wyzwań trudnych, ale mających kolosalny wpływ na poprawę naszego życia.
4. Największe marzenie kandydata na burmistrza?
– Obecnie wiele sprowadza się do kampanii wyborczej – czyli największym marzeniem jest uzyskać zaufanie mieszkańców pozwalające na sprawowanie tej funkcji w najbliższych latach.