2017.09.09 15:08 / news / czytano 4430 / opinie 0
W ostatni weekend wakacji w Szczawnicy i Nowym Sączu można było wysłuchać obszernych fragmentów słynnego Oratorium „Mesjasz” G.F.Haendla.
Dzieło zostało wykonane przez międzynarodowy zespół Baroque Collegium 1685, w skład którego wchodzą śpiewacy związani ze Szczawnickim Chórem Kameralnym, czescy instrumentaliści orkiestry barokowej Musica Florea Praha z kierownikiem artystycznym Markiem Strynclem, zespół Alta Cappella, a także soliści : sopranistka Jolanta Kowalska-Pawlikowska oraz węgierski tenora Zoltan Megyesi.
Wyboru z Oratorium dokonała oraz koncerty przygotowała i poprowadziła Agnieszka Żarska - dyrygent, założycielka i dyrektor artystyczny Baroque Collegium 1685 oraz Festiwalu Barokowe Eksploracje. Zachowana została dramaturgia dzieła, zabrzmiały zarówno dramatyczne i pełne energii haedlowskie fugi chóralne jak też liryczne, wzruszające arie i recytatywy. Oba koncerty zostały przyjęte entuzjastycznie.
- Reakcje publiczności, wzruszenie i łzy w oczach, dowodzą iż genialna haendlowska muzyka oddziałuje dziś z równą mocą, jak blisko 300 lat temu! Ostatnie koncerty, podczas których miałam zaszczyt poprowadzić znakomitych muzyków, utwierdzają mnie w przekonaniu o potrzebie i celowości ożywiania i propagowania dzieł barokowych mistrzów…- przyznaje Agnieszka Żarska.
Koncerty odbyły się w ramach tegorocznej edycji Barokowych Eksploracji. Organizatorem koncertów jest stowarzyszenie Szczawnicki Chór Kameralny oraz Małopolskie Centrum Kultury „Sokół”. Projekt realizowany przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego, Miasta i Gminy Szczawnica oraz Miejskiego Ośrodka Kultury w Szczawnicy, we współpracy z Grupą Thermaleo & Uzdrowisko Szczawnica, Fundacją Andrzeja Mańkowskiego, a także Parafią pw. św. Wojciecha w Szczawnicy i Parafią św. Ducha w Nowym Sączu.
Autor: SCK
Zdjęcia: P. Stępniewski, Arch SCK