Szczawnica zapytała, czego oczekują turyści

Fot. Magdalena Wojtarowicz 2013.12.13 11:55 / news / czytano 2691 / opinie 1

Badanie prowadzono w okresie wakacyjnym w obiektach noclegowych, różnej kategorii, na terenie Miasta i Gminy Szczawnica. Zadano 19 pytań, w większości „zamkniętych”, a odpowiedzi dostarczyły dużą ilość materiału do dalszej analizy.

W Centrum Kształcenia i Wychowania OHP w Szczawnicy odbyło się spotkanie samorządu Szczawnicy z przedstawicielami branży turystycznej, instytucji państwowych i lokalnymi przedsiębiorcami, podczas którego przedstawiono wyniki badań przeprowadzonych wśród osób odwiedzających Szczawnicę w okresie letnim. Poruszone zostały też kwestie dotyczące kierunków rozwoju, szans i możliwości miasta i gminy w kilkunastoletniej perspektywie w zakresie turystyki i planowanych inwestycji.

- Poprzednia strategia na lata 2007-2013 służyła nam, aby podpierać się nią podczas aplikowania projektów i ten okres został przez nas bardzo efektywnie wykorzystany. Mam nadzieję, że ten nowy dokument na kolejne lata, który przygotowujemy już od kilku miesięcy, również do tego posłuży – podkreślał burmistrz Grzegorz Niezgoda. Zaznaczył również, że planowane jest przeprowadzenie podobnych ankiet wśród mieszkańców i turystów przebywających w Szczawnicy w okresie zimowym.

Z przeprowadzonych badań wynika, że najczęstszym powodem przyjazdu do Szczawnicy jest chęć wypoczynku i rekreacji a także turystyka aktywna. Informacje czerpane przez turystów o ofercie Szczawnicy pochodzą głównie z Internetu oraz poprzez tzw. „pocztę szeptaną”. Turyści zapytani o ocenę infrastruktury w Szczawnicy najwyżej ocenili parki i deptaki, bazę noclegową oraz trasy rowerowe i piesze. Najsłabiej wypadła sieć bankomatów, parkingi i dostęp do Internetu. W ocenie jakości usług świadczonych na terenie gminy wysoką ocenę uzyskały noclegi, gościnność mieszkańców, estetyka i atmosfera uzdrowiskowa. Najsłabszą stroną okazał się transport do regionu, bankowość, znajomość języków obcych a także rozrywka nocna. Ankietowani kojarzyć będą Szczawnicę w wymiarze pozytywnym z walorami krajobrazowymi, ciszą i spokojem, negatywnie natomiast z zanieczyszczonym powietrzem (chociaż badania prowadzone były w okresie letnim) oraz nieatrakcyjna zabudową. Kolejna ważna informacja, którą dostarczyły wyniki badań to odpowiedź na pytanie, czego brakuje w Szczawnicy? Co czwarty pytany odpowiedział, że brakuje mu basenów termalnych, bogatszej oferty kulturalnej i lepszego oznakowania turystycznego. Autorzy ankiety zapytali też, czy poleci Pan/Pani Szczawnicę swoim znajomym? Ponad 98% badanych odpowiedziało twierdząco i prawie połowa zamierza odwiedzić ją kolejny raz w następnym roku. Szczawniccy turyści to głównie mieszkańcy województw mazowieckiego, małopolskiego i śląskiego o dobrym statusie materialnym, wynajmujący głównie kwatery prywatne. Komentarze do organizatorów turystyki w regionie to głównie zauważenie gigantycznego postępu w rozwoju infrastruktury publicznej i turystycznej, ale też brak koszy na śmieci i wystarczającej ilości publicznych toalet, konieczność rewitalizacji starych budynków i lepszego oznakowania szlaków turystycznych z oznaczeniem stopnia trudności tras i często wymieniany przez ankietowanych brak całodobowej opieki medycznej. 

Dalsza część spotkania przewidziana została na dyskusję. Zdaniem przedstawicieli branży turystycznej, wciąż nie ma dobrej współpracy pomiędzy lokalnymi przedsiębiorcami. Poruszona została kwestia zmiany nazwy miejscowości Szczawnica na Szczawnica-Zdrój, podniesienia rangi miejscowości w materiałach promocyjnych poprzez przypomnienie historii flisactwa i faktu, że to Józef Szalay (twórca Uzdrowiska) był pomysłodawcą spływu flisackiego Dunajcem. Uczestnicy zwrócili uwagę na działania związane z planem gospodarki niskoemisyjnej dla Szczawnicy i utworzenie parku kulturowego w celu ochrony krajobrazu kulturowego oraz zachowania estetyki miejscowości. Wszystkie te wnioski będą brane pod uwagę w pracach nad dokumentem strategii rozwoju na lata 2014-2020.
 
Jakie są najważniejsze plany samorządu Szczawnicy w zakresie projektów przyczyniających się do poprawy warunków prowadzenia działalności turystyczno-uzdrowiskowej i rozwoju tego produktu w Szczawnicy? Wśród przedsięwzięć prywatnych wzmacniających funkcje turystyczno-rekreacyjne Szczawnicy wymienione podczas spotkania zostały: przebudowa Zakładu Przyrodo-Leczniczego (Grupa Thermaleo), budowa wyciągów na Durbaszkę, z Szafranówki do Pienin, budowa wyciągu na Jarmutę, budowa zespołu sportowo-rekreacyjnego w sąsiedztwie Klubu Sportowego Jarmuta dla uprawiania tzw. sportów suchych (squash, fitness i siłownia, kręgielnia) i sportów i rekreacji mokrej (m. in. zespół parku wodnego, zespół saun).

Prezentację i dyskusję prowadził Grzegorz Godziek z krakowskiej firmy doradczej, z którą UMiG Szczawnica współpracuje od 2006 roku. Kolejne spotkanie wstępnie zaplanowano na styczeń 2014 roku.




Autor: mw
Zdjęcia: Magdalena Wojtarowicz
Dodaj do:


Ostatnie komentarze

puchacz2013.12.15 10:12
"Kolejna ważna informacja, którą dostarczyły wyniki badań to odpowiedź na pytanie, czego brakuje w Szczawnicy? Co czwarty pytany odpowiedział, że brakuje mu basenów termalnych, bogatszej oferty kulturalnej i lepszego oznakowania turystycznego". Pytanie do Burmistrza i pozostałych, którzy robią wszystko, żeby zniszczyć Małe Pieniny - czy w ankietach turyści napisali chociaż słowo, że brakuje im wyciągów????!!!!! Nie niszczcie tego co mamy najcenniejsze i nie budujcie więcej wyciągów w Małych Pieninach.
1

reklama

reklama

Nasi Partnerzy
Gmina Ochotnica Dolna Zwizek Podhalan w Polsce Miejski Ośrodek Kultury w Szczawnicy Moutain Touch
Polecane serwisy turystyczne
Pieniny Szczawnica Czorsztyn
Misja Pienińskiego Portalu Informacyjnego Pieninyinfo.pl;
Wspieranie turystyki, biznesu, edukacji, przedsięwzięć o charakterze sportowym, kulturalnym, prospołecznym, proekologicznym oraz podnoszenie poziomu i jakości wewnętrznej współpracy społeczności Pienin i najbliższych okolic.

Copyright © s.m.art since 2004
Korzystanie ze strony oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, niektóre mogą być już zapisane w przeglądarce. Więcej informacji można znaleźć w polityce plików cookie.X zamknij