Młodzież krościeńskiej dwójki w niemieckim Meiningen

Fot. Arch. szkoły 2018.06.13 19:17 / news / czytano 2414 / opinie 0

Już po raz piąty uczniowie Szkoły Podstawowej nr 2 z Krościenka nad Dunajcem wzięli udział  w międzynarodowej wymianie uczniowskiej, z zaprzyjaźnioną szkołą w niemieckim Meiningen.

Tegoroczny wyjazd odbywał się w dn. 10-17 maja 2018 i mógł być zrealizowany dzięki środkom finansowym przekazanym przez organizację Polsko-Niemieckiej Współpracy Młodzieży. Po kilkunastogodzinnej podróży dotarliśmy do celu naszego wyjazdu. Pierwszemu spotkaniu z niemieckimi kolegami oraz ich rodzinami towarzyszyła niepewność i lekkie zdenerwowanie…

Jak się przywitać, co powiedzieć i dlaczego nagle wszystkie słowa wypadły nam z głowy… Na szczęście, nasze początkowe obawy były przejściowe i szybko nawiązaliśmy koleżeński kontakt z naszymi partnerami. Po krótkim spotkaniu powitalnym, które prowadziła koordynator niemieckiego projektu p. Sabine Lapp, udaliśmy się na pierwszy nocleg.

Następnego dnia, w poniedziałek, o 10 wszyscy zebraliśmy się na rynku miasteczka. Nauczyciele podzielili nas na czteroosobowe grupy i rozdali zadania, które musieliśmy wykonać. Ta wspólna praca pozwoliła nam na bliższe poznanie Meiningen, ponieważ rozwiązania zagadek zapisane były na tabliczkach informacyjnych, umieszczonych na co ważniejszych budynkach miasta. Najciekawszym zadaniem okazała się zabawa w wymienianie rzeczy. Zaczynaliśmy od kolorowego jajka, z którym musieliśmy do kogoś podejść i zapytać, czy zamieni nam je na coś cenniejszego. I tym to sposobem, wymieniliśmy jajko na zegarek, piłkę, lupę, kubeczki ceramiczne, okulary przeciwsłoneczne i książkę o Meiningen. Po tej zabawie przyszła pora na zwiedzanie miejscowego  teatru. Usłyszeliśmy historię jego powstania, zaśpiewaliśmy wybrane utwory w sali prób chóru i zasiedliśmy na widowni. Pani przewodnik zabrała nas również do garderoby teatralnej w której zauroczyły nas barwne stroje i kapelusze. Ostatnią atrakcją dnia była rywalizacja w kręgielni. Po   miło spędzonym czasie w gronie naszych partnerów i ich rodzin wszyscy wrócili do swoich domów.

Wtorkowy ranek zgromadził nas na dworcu autobusowym. Stąd udaliśmy się na spływ kajakowy. Po krótkim instruktażu i podzieleniu na trzyosobowe grupy, wsiedliśmy do kajaków i zaczęliśmy naszą przygodę. Początkowo technika wiosłowania i wartki nurt rzeki nie były naszymi sprzymierzeńcami. Jednak z każdym kolejnym ruchem wiosła oraz dzięki pomocy doświadczonych instruktorów, płynęliśmy pewniej i skuteczniej omijaliśmy przybrzeżne zarośla Pierwszy odcinek trasy pokonaliśmy w godzinę i zatrzymaliśmy się na postój połączony z piknikiem. Po posiłku ruszyliśmy dalej. Po krótkiej, lecz intensywnej walce pistoletami na wodę oraz kilku spektakularnych skokach do rzeki, pozostało tylko dobić do brzegu i doprowadzić kajak do porządku.

W środę w godzinach porannych spotkaliśmy się na stacji kolejowej. Następnie na peronie 7 wsiedliśmy do pociągu i wyruszyliśmy w kierunku miasta Erfurt. Podczas podróży mogliśmy porozmawiać z polskimi oraz niemieckimi kolegami o naszych zeszło popołudniowych zajęciach. Po przyjeździe na miejsce poznaliśmy plan zwiedzania, a następnie ruszyliśmy zrealizować jego pierwszy punkt. Naszym celem było studio radiowo-filmowe. Podczas zwiedzania mogliśmy się dowiedzieć jak powstają programy telewizyjne dla niemieckich dzieci. Razem z oprowadzającym nas pracownikiem studia trafiliśmy na plan wieczorynki, do tzw. green room’u oraz do centrali radiowej, gdzie opowiedziano nam o pracy speakera. Po zakończeniu zwiedzania stacji wróciliśmy do centrum miasta i razem z naszymi partnerami udaliśmy się na obiad. Najedzeni i zadowoleni wróciliśmy na stację, skąd pociągiem wyruszyliśmy w stronę Meiningen. Resztę dnia każdy spędził ze swoim kolegą z Niemiec. Wycieczka do Erfurtu była dużą atrakcją i mamy nadzieję, że być może w przyszłości ktoś z nas do niego powróci.

W czwartek, udaliśmy się pociągiem do Schmalkalden, gdzie poznaliśmy bogatą historię miasta. Podczas spaceru po starówce, wizyty w ratuszu i miejscowym kościele protestanckim towarzyszyła nam pani przewodnik, która mówiła zarówno w języku niemieckim, jak i polskim. Zabawny był fakt, że mówiąc po niemiecku zwracała się w stronę uczniów z Polski i odwrotnie. Z centrum miasta przenieśliśmy się na obrzeża, gdzie odwiedziliśmy fabrykę czekolady. Była to dla nas niesamowita atrakcja, ponieważ dla wielu z nas, to pierwsza wizyta w miejscu, w którym produkuje się czekoladowe smakołyki. W dodatku mieliśmy możliwość zrobienia własnych pralinek! Oczywiście musieliśmy ubrać specjalne stroje, które nie każdemu się spodobały, chociaż wyglądały bardzo zabawnie. W białych fartuchach i czepkach wyglądaliśmy…słodko. Po opuszczeniu fabryki czekolady większość osób udała się na plac zabaw, gdzie miło spędziliśmy czas. Po intensywnym dniu wróciliśmy do domów razem z naszymi niemieckimi koleżankami i kolegami.

W piątek zawędrowaliśmy do szkoły. Podzieliliśmy się na sześcioosobowe grupy (trzy osoby z Niemiec i trzy z Polski). Każdy zespół przygotowywał plakat podsumowujący pobyt. Opisy przybliżały jeden dzień z tygodniowej wymiany. Zamieszczaliśmy test w języku angielskim oraz zdjęcia z odwiedzonych przez nas miejsc. Plakaty musiały być wykonane bardzo starannie        i bezbłędnie ponieważ wieczorem miały zostać przedstawione przed rodzicami naszych kolegów i koleżanek z wymiany. O godzinie 17 spotkaliśmy się ponownie w budynku gimnazjum. Przyjęcie pożegnalne rozpoczął zespół szkolny, który wykonał 3 utwory muzyczne. Następnie zaczęliśmy prezentować swoje prace. Dzień zakończyło wspólne grillowanie i żywe rozmowy o atrakcjach mijającego pobytu.

Sobotę spędziliśmy wraz z naszymi partnerami i ich rodzinami. Każdy z nas miał indywidualny plan dnia. Rodziny zadbały, by nikomu nie zabrakło wrażeń. Był to przedostatni dzień naszego pobytu  w Niemczech. Pozostała już tylko niedziela w podróży.

Wszystko czego doświadczaliśmy pozostanie w naszej pamięci na długi czas. Każdy z nas przywozi z sobą miłe wspomnienia oraz doświadczenia. Towarzyszy nam przekonanie, że zawsze odważnie należy mierzyć się z nowymi sytuacjami, a jeśli przy okazji można szlifować umiejętności językowe  oraz poznawać wartościowych ludzi to niewątpliwie, uczestnikiem wymiany warto być.

Uczestnicy wymiany:
Anna Syjud, Karolina Osowska, Paulina Gabryś, Natalia Bąk, Anna Plewa, Julia Musiał, Marzena Salisz, Angelika Prymula, Kacper Wojtaszek, Bartosz Kozłecki, Wiktor Hryc

Opiekunowie wyjazdu: Anna Bieryt, Jolanta Klimek

Źródło: Sp2
Zdjęcia: Arch. szkoły
Dodaj do:

reklama

Nasi Partnerzy
Gmina Ochotnica Dolna Zwizek Podhalan w Polsce Miejski Ośrodek Kultury w Szczawnicy Moutain Touch Poxitel
Polecane serwisy turystyczne
Pieniny Szczawnica Czorsztyn
Misja Pienińskiego Portalu Informacyjnego Pieninyinfo.pl;
Wspieranie turystyki, biznesu, edukacji, przedsięwzięć o charakterze sportowym, kulturalnym, prospołecznym, proekologicznym oraz podnoszenie poziomu i jakości wewnętrznej współpracy społeczności Pienin i najbliższych okolic.