2013.11.18 10:18 / news / czytano 3931 / opinie 0
W dniach 03-11 listopada br. uczniowie z liceum im. S. Żeromskiego w Krościenku n/D ze swoimi rówieśnikami z Niemiec, Bułgarii i Włoch analizowali różne przejawy globalizacji we współczesnym świecie.
Gospodarzami drugiego spotkania, które odbyło się w ramach programu Comenius byli Włosi. Z każdego kraju przyjechało po sześciu uczniów z dwoma lub trzema nauczycielami. W poniedziałek odbyły się zajęcia dydaktyczne w szkole ITCG Marchetti. Uczestników powitała na oficjalnym spotkaniu pani dyrektor szkoły, prof. Graziella Covre. Tematem pierwszego dnia były centra handlowe jako miejsca globalizacji. Uczniowie ze wszystkich szkół uczestniczących w projekcie przedstawili prezentacje multimedialne obrazujące wyniki ankiet przeprowadzonych wcześniej wśród klientów centrów handlowych w każdym krajów. Podczas pracy w międzynarodowych grupach, uczniowie porównywali wyniki z poszczególnych krajów a następnie prezentowali wnioski. Kolejnym tematem spotkania była "Muzyka jako język globalizacji". Gospodarze przygotowali wykład o historii muzyki rockowej natomiast uczniowie z Polski, Niemiec i Bułgarii przedstawili plakaty poświęcone ulubionym muzykom czy nurtom w muzyce. Polacy oraz Bułgarzy zaprezentowali na żywo tańce ludowe. Kolejnym tematem była emigracja. Mieliśmy okazję poznać przedstawicieli włoskiej organizacji Ammer-Archiv, którzy zapoznali nas z historią migracji w rejonie Udine, który leż na styku trzech państw: Włoch, Niemiec oraz Chorwacji. Uczniowie z Polski przedstawili prezentację dotyczącą emigracji górali do Ameryki oraz krótka historię Związku Podhalan, działającego w kraju i Ameryce.
Oprócz zajęć dydaktycznych uczestnicy włoskiej edycji Comeniusa mieli okazję zwiedzić najpiękniejsze miasta regionu: Wenecję, Gemonę, Udine oraz Triest. Niezwykle ciekawa była wizyta w Szkole Mozaik w Spilimbergo, która jest jedyną taką szkoła we Włoszech a kształcą się w niej uczniowie z całego świata, w tym także z Polski.
Uczniowie integrowali się podczas wspólnych wieczornych spotkań, bawili się na dyskotece, zwiedzali zamki i inne zabytki - słowem nikt się nie nudził a w czasie pożegnania były łzy i zapewnienia, że jeszcze tam wrócimy.
Koordynator projektu jest Pani Elżbieta Wójcik.
Autor: Elżbieta Wójcik
Zdjęcia: Arch. szkoły